خیّام و بازتاب اندیشۀ او در اشعار هِنری وادزوُرت لانگفلو
نویسندگان
چکیده مقاله:
پس از آنکه فیتزجرالد در سال 1859 اشعار خیّام را ترجمه کرد، شاعران و نویسندگان زیادی به دلیل اینکه تصور میکردند جوهرۀ اندیشۀ خیّامی با جهان اندیشه در غرب قرابت یا انطباق فراوانی دارد، از نگاه خیام به جهان هستی و مضامین شعری وی بسیار تأثیر پذیرفتند؛ یکی از کسانی که به نظر وامدار تفکر خیامی است، هنری وادزوُرت لانگفِلو (1807-1882) است. مقالۀ حاضر کوششی است برای معرفی و تشریح افکار و آراء لانگفِلو، و نیز بررسی تطبیقی برخی از مضامین شعری وی با افکار و اشعار حکیم عمر خیّام نیشابوری. به نظر میرسد دوری از ابهام، موسیقی شعر و دستگاه بلاغیِ ساده از جمله مختصاتِ ساختارهای زبانی و شکلی سرودههای آنان است؛ همچنین توجّه به مرگ، غنیمتدانستن اکنون و بیاعتبار دانستن دنیا درونمایه و محتوای اصلی سرودههای این دو شاعر را تشکیل میدهد. این مقاله کوششی است در راستای واکاوی این مفاهیم مشترک در اشعار لانگ فلو و ریشه یابی تاثیرپذیری او از تفکر خیامی.
منابع مشابه
خیّام و بازتاب اندیشۀ او در اشعار هِنری وادزوُرت لانگ فلو
پس از آنکه فیتزجرالد در سال 1859 اشعار خیّام را ترجمه کرد، شاعران و نویسندگان زیادی به دلیل اینکه تصور می کردند جوهرۀ اندیشۀ خیّامی با جهان اندیشه در غرب قرابت یا انطباق فراوانی دارد، از نگاه خیام به جهان هستی و مضامین شعری وی بسیار تأثیر پذیرفتند؛ یکی از کسانی که به نظر وامدار تفکر خیامی است، هنری وادزوُرت لانگ فِلو (1807-1882) است. مقالۀ حاضر کوششی است برای معرفی و تشریح افکار و آراء لانگ فِلو، و ...
متن کاملتحلیل اسطورۀ خاک در اندیشۀ خیام نیشابوری
در مقالۀ حاضر کوشیدهایم میان حکمت خیام و اسطورهاندیشی او رابطهای برقرار کنیم. زیرا دریافتهایم که انتخاب شعر برای بیان اندیشههای او، با توجه به رابطه شعر و اسطوره، انتخابی آگاهانه بوده است. چرا که نشانههای بسیاری نظیر زمان اساطیری، دور و دایرۀ میخواری، از خاک بر آمدن گل و سبزه و خاک شدن آنها، کوزه و کوزهگری، مشاهدۀ اعضای آدمیان رفته در ذرّات غبار معلّق در هوا و نظایر اینها بر اسطورهاندی...
متن کاملبازتاب حیرت خیام در ادبیات فارسی
آنچه خیام را از دیگر شناسندگان راز متمایز کرده، صمیمیت فراوان او در قبال نادانی خویش است. او میداند که نمیداند و این نادانی را نه تنها از خود و دیگران پنهان نمیکند که در بوق و کرنای چهارگانیهای بلندآوازه خود به اوج فریاد می-رساند. او میخواهد با این کار به همه مدعیان دانایی بیاموزد که دانستنِ ندانستن، عیب نیست بلکه به دروغ خود را واقف اسرار شناساندن عیب است. او میخواهد در رباعیات خویش به ...
متن کاملبررسی تطبیقی اندیشۀ خوشباشی در شعر خیام و الشاب الظریف
دلخوششدن به دنیای مادی و لذتهای زودگذر آن، بسیاری از مردم را فارغ از طبقۀ فکریشان، معطوف خویش کرده است و میکند. در هر دورهای هرگاه انسانها از حل راز و رمز هستی و زندگی خویش ناتوان گردند، با تمرکز به وجود اینجهانی و نفی حقایق روحانی و ماورایی، به فلسفۀ خوشباشی روی میآورند. در حوزۀ ادبیات اسلامی، حکیم عمر خیام نیشابوری نامی آشنا در این عرصه است. دمغنیمتشمری و خوشباشی خیامی یک طرز فکر را...
متن کاملبررسی تطبیقی اندیشۀ خوشباشی در شعر خیام و الشاب الظریف
دلخوششدن به دنیای مادی و لذتهای زودگذر آن، بسیاری از مردم را فارغ از طبقۀ فکریشان، معطوف خویش کرده است و میکند. در هر دورهای هرگاه انسانها از حل راز و رمز هستی و زندگی خویش ناتوان گردند، با تمرکز به وجود اینجهانی و نفی حقایق روحانی و ماورایی، به فلسفۀ خوشباشی روی میآورند. در حوزۀ ادبیات اسلامی، حکیم عمر خیام نیشابوری نامی آشنا در این عرصه است. دمغنیمتشمری و خوشباشی خیامی یک طرز فکر را...
متن کاملبازتاب نمایش قدرت سیاسی متأثر از اندیشۀ سیاسی ایرانشهری در اشعار خاقانی شروانی
چکیده در پسِ روساخت زیباییشناختی آثار ادبی، فرآیند پویایی فرهنگی در جریان است. بخش اعظمی از نظامهای فکری و سنتهای فرهنگی دیرین، در طی این فرآیند، حفظ، ارزشگذاری و منتقل میگردند. مطالعات میانرشتهای، از جمله رویکردهای مردمشناختی به ادبیات، امکان شناخت بهتر و عمیقتر این نظامها را فراهممیآورد. به همین منظور، مقالۀ حاضر، جلوههای نمایش قدرت سیاسی و اهداف آن و همچنین نظام اندیشۀ سیاسی ایرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 31- 46
تاریخ انتشار 2014-11-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023